اطلاعات و دانستنی های حقوقی

طلاق توافقی / معرفی سامانه نوبت دهی طلاق / بررسی قوانین و بخشنامه های جدید

طلاق توافقی

موسسه حقوقی داد و مهر قانونمدار / طبق قانون جدید حمایت از خانواده و رویه قضایی و بخشنامه های جدید شرایط طلاق توافقی از سال 1398 کمی متفاوت تر از گذشته است که در این مطلب به توضیح و شرح آن ها خواهیم پرداخت.

طلاق توافقی به چه معناست ؟

طلاق توافقی، به‌ نوعی از طلاق گفته می‌شود که زوجین، توانایی زندگی مشترک را نداشته و تصمیم به جدایی می‌گیرند. در این نوع طلاق، زن و مرد راضی به طلاق و جدایی بوده و قصد دارند تا رابطه‌شان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانند.برای هرچه زودتر رسیدن به این هدف، طرفین می‌توانند در مورد کلیه مسائل مربوطه ازجمله حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و… توافق کنند تا مشکلی در پروسه طلاق پیش نیاید. دادگاه به ‌تمامی توافقات صورت گرفته توجه کرده و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند.

بررسی قوانین راجع به طلاق توافقی (طبق قانون حمایت از خانواده 1391)

ماده۲۵ـ درصورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌ توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراکز مذکور مطرح کنند.

ماده۲۶ـ در صورتی که طلاق توافقی یا به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام و اگر به درخواست زوجه باشد، حسب مورد، مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می ‌ کند.

شرکت در جلسات مشاوره برای طلاق توافقی به چه صورت است؟

بر طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ انجام مشاوره اجباری شده است. اما رویه دادگاه های خانواده کشور یکسان نیست. در بعضی از شهر ها زوجین و یا وکلای آن ها به واحد مشاوره بهزیستی آن شهر ارجاع داده می شوند اما در تمام مجتمع های قضایی خانواده تهران، واحد مشاوره مستقر در همان مجتمع شده است و با معرفی شعبه رسیدگی کننده به طلاق توافقی، زوجین یا وکلای آن به واحد مشاوره مراجعه می کنند اما رویه شعبه های دادگاه خانواده متاسفانه در این خصوص یکسان نیست. با توضیح این که بعضی از شعب حضور زوجین را برای مشاوره الزامی می دانند، بعضی از شعب حضور یکی از زوجین را لااقل برای مشاوره ضروری می دانند و در نهایت بعضی شعب دادگاه خانواده هم انجام مشاوره بدون حضور زوجین و با وکیل را امکان پذیر می دانند.

چه مدارکی برای طلاق توافقی نیاز است ؟

  1. عقدنامه
  2. شناسنامه
  3. کارت ملی
  4. گواهی عدم بارداری
  5. در صورت باکره بودن زن، گواهی بکارت او
  6. توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات زن و مرد در مورد مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و …
  7. نظریه کتبی واحد مشاوره دادگاه خانواده
  8. ارائه گواهی عدم امکان سازش که از مدت صدور آن سه ماه نگذشته باشد.

کدام دادگاه به طلاق توافقی رسیدگی می کند؟

بر طبق بند ۹ از ماده ۴ قانون حمایت خانواده سال ۹۱، رسیدگی به‌ انواع طلاق‌ ازجمله طلاق توافقی، در صلاحیت دادگاه خانواده است. دادگاه خانواده در خصوص صدور حکم طلاق توافقی، صلاحیت ذاتی دارد و وظیفه رسیدگی به پرونده طلاق برعهده این دادگاه قرار داده شده است.

 

شرایط جدید درخواست طلاق توافقی چیست ؟

از مورخ ۱۳۹۷/۹/۱ مطابق بخشنامه شماره یک ۹۰۰۰/۱۳۱۰۴/۵۵ مورخ ۹۷/۹/۵ خطاب به مدیران  دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دفتر های مذکور مجاز به ثبت دادخواست بدون داشتن گواهی مرکز غربالگری یا مشاوره خانواده نیستند. اصطلاحا به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می شود.

پس از مورخ ۹۷/۹/۱ برای زوجین متقاضی طلاق توافقی، ثبت نام در سایت http://www.zaman.behzisti.net مربوط به سازمان بهزیستی با همکاری قوه قضاییه اجباری شده است.

توجه داشته باشید که سامانه تصمیم، سامانه طلاق بهزیستی، مرکز غربالگری طلاق توافقی، سایت طلاق توافقی، سایت نوبت دهی طلاق توافقی، سامانه نوبت دهی طلاق، سامانه الکترونیکی طلاق، سامانه ثبت طلاق توافقی، سامانه ثبت درخواست طلاق، سامانه مداخله در طلاق، ثبت نام آنلاین مرکز مداخله در طلاق، درخواست اینترنتی طلاق توافقی و … همگی یکی است.

روش ثبت درخواست در سامانه طلاق توافقی به چه صورت است ؟

پس از ثبت نام زوجین در سامانه نوبت دهی طلاق و انتخاب مرکز مشاوره نزدیک به ایشان، .وقت فوری همراه با کد رهگیری برای زوجین صادر می شود. با مراجعه به مرکز غربالگری و اصرار زوجین به جدایی چند فرم سئوال و جواب اینترنتی از زن و شوهر در خصوص علل جدایی پرسیده خواهد شد و سپس توسط کارشناس مربوطه به مشاوره خانواده معرفی می شوند.

هزینه مشاوره هر جلسه 52 هزارتومان و مطابق بخشنامه مذکور حداقل ۴ جلسه در یک ماه است که البته به تشخیص مشاور خانواده و با توجه به شرایط خاص زن و شوهر می تواند در یک جلسه هم باشد.

در نتیجه اگر مشاوره موثر واقع نشود و زوجین اصرار به طلاق کنند گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مرکز غربالگری صادر می شود. بعد از آن زوجین یا وکلای آنها می توانند دادخواست طلاق توافقی در خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید